index   kalender   koncertberichten   Robot Orchestra   on the road   kolofon

Logos on the road

<M&M> Robots in Breda

Volgende maand gaan we ettelijke keren de baan op met de belangrijkste uithangborden van Stichting Logos, te weten de <M&M> Robots, de Zingende Fietsen en Moniek Darge's Muziekdozen. We zetten onze reiswegen even uiteen: op zaterdag 11 september steken we de grens van onze noorderburen over. Logos is immers te gast op de Open Monumentendag van Breda en daar nemen we 7 muziekrobots voor mee. Kristof Lauwers of Yvan Vander Sanden zullen temidden van de overige aktiviteiten onze Stichting promoten. U kunt dat alles zien van 12u tot 17u, in het stadscentrum van Breda.

OdeGand

OdeGand, “dé kulturele seizoensopener van het jaar” en de bijhorende kultuurmarkt is ook voor Logos een jaarlijkse traditie geworden. Dit jaar presenteren we ons op zaterdag 18 september, en dit op meerdere lokaties; zo zijn we te zien (en te horen, want we brengen een 'gastrobot' mee) op de kultuurmarkt op de Kouter in Gent, tussen 13u30 en 18u. In de Bijlokesite (Bijlokekaai, Gent) is er dan weer de Schattentocht for Kids; tijdens die Schattentocht kunnen tien muziekdozen worden opgegraven en met hun geluidjes wordt dan een kompositie gemaakt. De Schattentocht is een produktie van Musica. Het volledige programma vind je op: http://www.festivalgent.be/Programma

Zingende Fietsen in Brussel

Voor de autoloze zondag van 19 september gaat de Brusselse Fietsersbond voor een keer de artistieke toer op. En raad eens welke instantie er voor uitgenodigd is? Juist! Singing Bikes - Painting Bikes is de werktitel van het projekt en de bedoeling is om de fiets op een artistieke manier in de aandacht te brengen.
De Zingende Fietsen van Logos (http://www.logosfoundation.org/scores_gwr/singbikes.html) worden de kern van dit evenement. De voorstelling wordt gebracht door 24 fietsers, uitgerust met een 'zingende buis' plus een tiental andere fietsers met bijkomende instrumenten.
Eerst is er een workshop waarop de fietsen worden geprepareerd. Er moeten 24 fietsers met hun eigen fiets deelnemen en een 'zingende buis' op de fiets monteren. Rond 11u30 vertrekt de groep van 24 instrumentalisten en nog een tiental of meer begeleiders. De fietsers brengen Godfried-Willem Raes Tweede Simfonie zoals voorzien met aanvullende geluiden (draaiende buizen?) op een route die het Antoniusvoorplein, PARTS, Bains en Wiels in een grote acht verbindt. De eerste tocht duurt ca 25 minuten, afhankelijk van het tempo. We eindigen weer aan het Antoniusvoorplein en dan vertrekt de hele stoet een tweede keer, nu met deelname van kinderen die hun fietsen hebben geprepareerd met klankobjekten (wasknijpers enz). Deze tweede tocht loopt langs grotendeels dezelfde route, maar deels ook langs andere wegen. Uiteindelijk komen alle fietsers in de buurt van het Antoniusvoorplein langs verftapijten om aan de aktie 'painting bikes' deel te nemen: moussetapijten gedrenkt in water- of kalkverf, waar de fietsers met hun banden doorheen fietsen om een kleurrijk en artistiek schilderij samen te stellen dat de buurt kan opfleuren. Het einde is voorzien rond 13u.

Avanti! Festival

Ook vorig jaar was Logos met sukses present op het Avanti! Festival; we stonden opgesteld nabij de Grote Markt in Lokeren met enkele kleinere muziekrobots van het <M&M> Orkest. Dit jaar is Moniek Darge opnieuw te gast met haar arsenaal aan nieuwste muziekdozen. AVANTI! Festival vindt plaats op zondag 26 september tussen 11 en 18u, op verscheidene lokaties. Wie Logos eens buitenshuis aan het werk wil zien, aarzele niet om ons een bezoekje te brengen.
Meer info op http://www.festivalgent.be/Programma/Feest/Avanti.htm