inhoud    kalender    koncertberichten    LPD 008    autosax    logos on the road    nieuwe muziekdozen    kolofon

LPD 008

<MAN&MACHINES>

Op deze CD staan uitsluitend komposities die speciaal voor het Logos M&M ensemble werden geschreven. Dit professioneel ensemble, dat gehuisvest is bij Stichting Logos te Gent, koncentreert zich op de interaktie tussen mens en machine. De machines zijn allemaal elektro-mechanische robots, ontworpen en gebouwd door Godfried-Willem Raes. Op een vorige CD in deze serie (LPD007: Automaton) waren een aantal individuele automaten te horen zodat de luisteraar een idee kreeg van de mogelijkheden van deze instrumenten. Op deze CD worden de verschillende muziekrobots voor het eerst samengebracht in een heus automatenorkest. Sommige stukken (zoals "Paradiso") zijn enkel gebaseerd op een kompositie-kode geschreven voor het komputernetwerk dat de automaten bestuurt. Andere stukken zijn interaktief en reageren op de real-time input van menselijke performers. Deze input kan akoestisch zijn (fluit, viool and tuba in "Eary Lis Trimbl") of lichamelijk ("gesture control"). In dit laatste geval transformeert de sonar technologie de bewegingen van performers in muziek die gespeeld wordt door de automaten. "Machine Wall" is hiervan een voorbeeld.

lpd008   MENSEN:

Vox Humanola
Vibi
Belly

De CD is slechts een momentopname van de inspanningen van het ensemble dat een nieuwe invulling wil geven aan het begrip "musicus". Het avontuur van dit proces kan gevolgd worden op onze regelmatig bijgehouden website: http://logosfoundation.org/m&m.html

Al sinds de jaren zestig is muziekautomaten bouwen een aktiviteit van het Logos laboratorium. Het is een van de vele resultaten van de permanente zoektocht van Stichting Logos naar nieuwe muzikale expressiemiddelen.

Deze CD is publiek domein. De muziek kan vrij verdeeld en uitgezonden worden op voorwaarde dat de auteurs, komponisten en de titels van de werken vermeld worden.

opname:
Godfried-Willem Raes, Guy de Bièvre en Leonaar De Graeve