index   kalender   koncertberichten   recensie   on the road   kolofon

Logos on the road

Gele gebouwen in de vrieskou

Op 22 januari trokken Kristof Lauwers en yvan vander sanden naar Breda. Daar ging de jaarlijkse 'kultuurnacht' door, een initiatief waarmee zo'n zestigtal gebouwen in de binnenstad kleurig opgelicht werden om aan te duiden dat er op een of andere manier iets kultureels te beleven viel. Lokaal 01, een centrum voor nieuwe beeldende kunst en audiowerk, nodigde Logos uit om de zolderverdieping te betrekken.

<Pp2>, <Korn> en <Ob> werden opgesteld en Kristof Lauwers zorgde voor de interaktie: bij het betreden van de zolder werden de bezoekers entoesiast begroet door onze robots, die elke beweging in de gaten hielden. Op regelmatige tijdstippen werd dat afgewisseld met een kompositie van yvan, specifiek voor deze gelegenheid geschreven.

Met de formatie piano - hobo - trompet kon een knipoog naar virtuoze kamermuziek niet uitblijven. De voorstelling mondde daarom uit in een supersnelle en uiterst grillige fuga, waar onze robots natuurlijk geen enkel probleem mee hadden. De gebrekkige isolatie van het gebouw had dat helaas wel, waardoor we dat deel van het opzet toch maar niet al te veel herhaald hebben.

Logos slaagde er op een gure januarinacht in om toch alweer honderden nieuwsgierige noorderburen en een verdwaalde Brit te verbazen met onze muzikale robots. En dat is nu net waarom we die avond naar Breda vertrokken.

Tekst: yvan vander sanden

Jazz & Sounds

Van 22 tot en met 28 maart gaat in Gent het Jazz & Sounds-festival door. Op dit nieuwe festival gaat er niet enkel aandacht naar typische jazzmuziek, maar worden er links gelegd naar uiterst diverse muziekstromingen. El Negocito Records, een alternatief jazzlabel uit het Gentse, nodigde Logos uit om onze robots te laten improvizeren met enkele van zijn artiesten.

Interaktieve muziek, daar zijn we altijd voor te vinden bij Logos. De zaak was snel rond en er werden vier duo's gevormd, elke uitvoerder werd gekoppeld aan een van onze robots. Stiekem zijn het natuurlijk trio's, want achter elke robot schuilt ook een Logos programmeur die specifieke kode schrijft voor deze voorstelling.

Zo slaan Eli Van De Vondel en Kristof Lauwers de handen in mekaar voor een duo met gitaar en <Vibi>. Via Godfried-Willem en Daniel Pastene klinkt er muziek voor klarinet en <Harmo>. Troy Rogers schreef dan weer een programma om <Korn> samen te laten muziceren met bassist Manolo Cabras. Giovanni Barcella (drums) en yvan spelen een beetje vals door een trio te vormen met <Harmo> en <Puff>. Het rezultaat mag gehoord worden op zaterdag 27 en zondag 28 maart in de Bijlokebiblioteek, telkens om acht uur 's avonds. Voor wie daar niet kan zijn: een herneming op het <M&M> 'L!nked' - konsert, op 20 april, is niet uitgesloten.

Tekst: yvan vander sanden

Sint Niklaas

En we blijven onderweg! Volgende maand is ons eindstation Sint-Niklaas, waar we met enkele automaten alsook bewegingssensoren zullen neerstrijken in het lokale Ateneum (Parklaan 89, 9100 Sint-Niklaas).

De initiatiefnemer is Pieter Matthynssens, die we bij Logos reeds kennen als cellist van het Nadar Ensemble. Op maandag 26 april gaat er in het Ateneum waar hij estetika geeft, een festival door met TMF-sterren en in de marge hiervan zal er ook een plek voor Logos gereserveerd worden.

Godfried-Willem Raes zal er een lezing geven over de <M&M> robots en zal daarbij geassisteerd worden door Kristof Lauwers en yvan vander sanden.

.Ko.TantrifiKatzion in S

Jammer genoeg is het een privé-aangelegenheid voor de leden van de UDL (Universiteit Derde Leeftijd), maar ik wou toch even vermelden dat er...
...op woensdag 14 april nog eens een stuk van mij wordt gekreëerd in Brugge. De titel is Ko.TantrifiKatzion in S, de bezetting is Zeta-viool, marimba en electronics en het werd gekomponeerd op uitnodiging van violiste Ann Vancoillie.

Ann is de trotse bezitter van een gloednieuwe MIDI-gestuurde Zeta-viool die tal van patches kan toewijzen aan de verschillende snaren. De viool wordt nog op de klassieke manier bespeeld maar kan de ene keer perkussief, de andere keer fluit- of klavecimbelachtig klinken. Een eigen klankkaart samenstellen met vooraf opgenomen samples behoort eveneens tot de mogelijkheden.

Terwijl slagwerker Rudy Van der Veken de marimbapartij voor zijn rekening neemt, worden beiden gesynkroniseerd door een soundscape die is samengesteld uit gerecycleerde stukken en brokken van een ouder werk van mijn hand, Everything.You.Enravish. Acht jaar geleden werd dit stuk voor geprepareerde elektrische gitaar volledig analoog opgenomen en nu digitaal herwerkt om als bazis te fungeren voor iets nieuws.

De 'Kotantrifikatie' zal dus voor het eerst geschieden in de Belforthallen in Brugge (Markt 07), eerste verdieping op woensdag 14 april om 14u30. Nadien is de kans vrij groot dat u die ook in de Logos Tetraeder eens kan ondergaan... Wordt vervolgd!

Sebastian Bradt