inhoud   kalender   koncertberichten   on the road   beograd   kolofon

logos on the road

We openen oktober met een participatie aan het grootscheepse Festival in de Branding in Den Haag.
Het <M&M> ensemble werd uitgenodigd tot een driedaagse deelname en zowel een podium-koncert als volautomatische muzikale akts op diverse lokaties te verzorgen. Een leeuwenaandeel van de ondertussen meer dan 20 door Godfried-Willem Raes gebouwde automaten en robots vertrekken aldus opnieuw noordwaarts samen met liefst zes vaste <M&M> leden: Barbara Buchowiec (altviool & kompositie), Emilie De Vlam (butoh dans), Bert Vandekerckhove (logistiek, techniek en belichting), Kristof Lauwers (laptops, programmering & kompositie), Moniek Darge (elektrische viool, performance en kompositie) en Godfried-Willem Raes zelf (algemene leiding, komputers, programmering, performance en kompositie).

Dit grote gebeuren vindt plaats op donderdag 2, vrijdag 3 en zaterdag 4 oktober. Het <M&M> koncert brengt o.a. scenes uit Godfried-Willem Raes zijn opus magnum "Technofaustus", met als spelers Emilie de Vlam in de rol van de homunkulus, Moniek Darge als Doktor Faust en Godfried-Willem Raes als Mefisto. Daarnaast staat ook "Klanklagen 3", de kollektieve kompositie van Moniek Darge en Kristof Lauwers op het programma, uitgevoerd door Barbara Buchowiec op altviool, Kristof Lauwers aan de laptop en Moniek Darge op elektrische viool.
Dit <M&M> koncert gaat door op vrijdag 3 oktober in het Teater aan het Spui in Den Haag en start om 19u30.

Op 2 en 4 oktober zullen de automaten op diverse lokaties verspreid over de stad worden opgesteld. Ook het indrukwekkende Atrium van het Stadhuis van Den Haag zal op donderdag 2 oktober van 14 tot 17u een <M&M> muziekautomaat op bezoek krijgen.

Voor meer details en voor een volledig overzicht van alle festival gebeurens verwijzen we naar de website van het Festival in de Branding: www.festivalindebranding.nl

Godfried-Willem Raes met So     foto: Raymond Darge

Op vrijdag 17 en zaterdag 18 oktober 2003 speelt <M&M> andermaal in Gent, doch nu niet in onze Tetraederzaal, maar in de Vooruit in de St.-Pietersnieuwstraat. Het I.P.E.M. van de Universiteit Gent viert nl. haar 40ste verjaardag met een kollokwium en een heuse happening.
Ook Godfried-Willem Raes werd met Logos uitgenodigd en het <M&M> ensemble zal op vrijdag 17 oktober drie korte koncerten verzorgen in de Balzaal (van 18u30 tot 19u, van 20u30 tot 21u en van 21u30 tot 22u).
Daarenboven zullen de muziekautomaten zowel op 17 als op 18 oktober non-stop te horen zijn tussen de diverse aktiviteiten door.

De koncerten zullen de interaktieve mogelijkheden van de robots demonstreren gebruik makend van het <Onzichtbare Instrument>, dat nu niet alleen met ultrasonen, doch ook met radar werkt. Zo zal menselijke beweging de robots tot klinken brengen, maar ook akoestische, instrumentale input, bv. van de elektrische viool tovert de automaten om tot meespelende muzikale robots.

Het uitvoerige programma van het festival en het kollokwium kunt u vinden op de website van het I.P.E.M. : www.ipem.ugent.be/activities/ipem40_EN.html

Godfried-Willem Raes, Moniek Darge, Leonaar De Graeve, Karin De Fleyt en Mark Maes

Op woensdag 22 oktober is het Logos Ensemble, bestaande uit Karin De Fleyt (dwarsfluit & performance), Mark Maes (trompet, slagwerk, performance), Leonaar De Graeve (tuba & performance), Moniek Darge (viool, stem & performance) en Godfried-Willem Raes (klarinet, stem & performance) uitgenodigd tot deelname aan het ARGOS 2003 Festival, dat doorgaat in Recyclart, Ursulinestraat 25 te 1000 Brussel. Om 20u30 speelt Logos en om 22u niemand minder dan Phil Corner en Phoebe Neville.
Logos verzorgt een "historisch" FUTUTRIST-DADAIST-FLUXUS koncert met op het programma:

• F.T.Marinetti "I Silenzi Parlano fra di Loro", radio sintesi, 1909 (futurisme)
  • George Brecht "Water Yam" (excerpts) (Fluxus events 1960-62) o.a. "Mallard Milk", "Solo for Violin", "Comb Music", "String Quartet"
  • Cornelius Cardew "The Great Learning" paragraph 6 (1961)
  • Ernst Jandl "Die Teufelsfalle" 1965 voor 2 stemmen
  • Godfried-Willem Raes "Dynamo " voor elektrische gitaar en home trainer 1998
  • Moniek Darge "Crowd" 1976 en/of "Bomber Handbag" 2003
  • Maurizio Kagel "Con Voce" voor 3 spelers (1972)
Voor meer details, omkaderende teksten en het volledige festivalprogramma verwijzen we andermaal naar website-info: http://www.argosarts.org

Moniek Darge met Tubi     foto: Raymond Darge

Op zaterdag 25 oktober 2003 is het Logos Duo (Godfried-Willem Raes en Moniek Darge) tenslotte uitgenodigd tot deelname aan het L.E.M.-Festival te Barcelona.
Om 20u brengt Moniek Darge er een solo performance met op het programma o.a. "ManMo", "Caete" en een Muziekdoosperformance.
Om 22u speelt Logos Duo "Songbook" van Godfried-Willem Raes.
Het volledige festivalprogramma vindt u op: http://www.gracia-territori.com