inhoud    kalender    koncertberichten    zombies    ipem    japan    gentse feesten    zingende fietsen    kolofon

5de ZOMERCURSUS "INITIATIE TOT DE ELEKTROAKOESTISCHE MUZIEK"

28 augustus - 1 september 2001, IPEM, Universiteit Gent - Rozier 44, Gent

IPEM-Afdeling Musicologie, Universiteit Gent en Stichting Lucien Goethals vzw

Voor wie?
Het initiatief richt zich tot musici, componisten en mensen met interesse in de elektroakoestische- en computermuziek en multimediasystemen toegepast op muziek. De cursus, het colloquium en de performance hebben tot doel de deelnemers kennis te laten maken met de grondslagen van de analoge en digitale muziekproductie. Daarbij staat de overheveling van wetenschappelijke kennis naar de hedendaagse compositiepraktijk centraal.

Programma?
De eerste cursusdag omvat twee luiken, namelijk de beluistering en bespreking van elektroakoestische composities (L.Goethals)en real-time video en audio processing (G. Van Belle). Tijdens de tweede dag worden aspecten van acustica en sonologie, zoals superpositie, resonantie, modulatie en Fouriertransformatie uitgelegd en gedemonstreerd (M. Lesaffre en K. Tanghe).
De volgende dag staat volledig in het teken van multimedia toepassingen en muziek. Op het programma staan: Inhoud, achtergrond en database rond het IPEM Archief (J. Dierickx en G. Martens); Systemen die toelaten een muziekdatabase te doorzoeken via zingen, neuriën of fluiten (M. Lesaffre en G. Martens); Het MEGAproject en interactieve multimedia (M. Leman en J. Taelman); Musicologie en Internet (D. Moelants). De vierde dag is volledig gewijd aan een symposium rond Muziek en Informatica (Gastsprekers: G.W.Raes, T. Todoroff, S. Sterken ...)
Op zaterdag 1 september worden alle cursisten verwacht in het Stedelijk Museum voor Aktuele Kunst waar er een performance rond expressieve communicatie en de interactie tussen mens en machine georganiseerd wordt.

Een meer gedetailleerde programma? http://www.ipem.rug.ac.be/activities.html

Meer Informatie? Tel.: 09/264.41.26 E-mail: info@ipem.rug.ac.be

Inschrijven? Inschrijven gebeurt op basis van:
1: Kandidatuurstelling vóór 15 juli 2001 gericht aan Stichting Lucien Goethals, v.z.w., Patijntjestraat 139, B-9000 Gent of aan Benn.Deceuninck@rug.ac.be, met vermelding van je keuze voor een afzonderlijk onderdeel (dag 1, dag 2, dag 3 of dag 4) of voor meerdere onderdelen (twee, drie of alle delen). Gelieve een korte omschrijving van je achtergrondkennis toe te voegen. Er kunnen slechts een beperkt aantal kandidaten deelnemen, wie graag in aanmerking wil komen doet best zo spoedig mogelijk zijn / haar aanvraag. De kandidaten worden vóór 1 augustus op de hoogte gesteld van hun inschrijving.
2: Storting van 1200-BEF voor één onderdeel, of 2000-BEF voor twee onderdelen, of 2800 BEF voor drie onderdelen, of 3500-BEF voor vier dagen (te betalen vóór de aanvang van de cursus) (000-1717702-26)