inhoud    kalender    brief    koncertberichten    lpd 004    infoshop    logos on the road    logos trio in Indonesie    kolofon

Infoshop Nieuws

TOM JOHNSON: THE CHORD CATALOGUE. The Chord Catalogue is niets meer of niets minder dan alle 8178 mogelijk akkoorden binnen 1 oktaaf, netjes onderverdeeld in 2-, 3-, 4-, 5-, 6-, 7-, 8- ,9-, 10-, 11-, 12- en 13-(eentje) noten akkoorden. Aan de piano uitgevoerd door de komponist zelf. Muzikologen zijn nog steeds verdeeld over het 13-noten akkoord. (CD 600BF)

WORKS BY RICHARD MAXFIELD & HAROLD BUDD. 'Klassieke' werken van ondertussen 'klassiek' geworden komponisten. In beide gevallen gaat het om lang heruitgaven van werken waar wel over gesproken werd, maar die niemand of slechts weinigen echt gehoord hadden. Van Richard Maxfield: Pastoral Symphony (1960), Bacchanale (1963), Piano Concert for David Tudor (1961) en Amazing Grace (1960). Van Harold Budd: The Oak of the Golden Dreams (1970) en Coeur d'Orr (1969). (CD 600BF)

JOAN LA BARBARA: SHAMANSONG. Drie recente werken van stemakrobate Joan La Barbara. Shamansong (1991/98), voor stem, elektronika, slagwerk en cello; Rothko (1986), voor stem en 'gestreken' piano en Caligraphy II/Shadows (1995), voor stem, dizi, yangki, slagwerk en erhu. (CD 600BF)

PAUL PANHUYSEN: PARTITAS FOR LONG STRINGS. Drie Partitas, voor 16 lange snaren van gelijke lengte, voor 16 lange snaren van gelijkmatig afnemende lengte en voor 16 proportioneel gestemde lange snaren. Het boekje bij de CD biedt ook uitgebreide uitleg en historiek bij de lange snaren. (CD 600BF)

CHARLEMAGNE PALESTINE: SCHLINGEN-BLÄNGEN. Nog zo'n legende, hier met een werk voor orgel, in 1988, in Friesland opgenomen. Het is een schoolvoorbeeld van New Yorks minimalisme; er gebeurt (konventioneel beluisterd) weinig of niets: één aangehouden akkoord doorloopt alle registers van een barokorgel, over een tijdsverloop van 71 minuten. Je zou dit mikroskopisch onderzoek van het instrument als een intuïtieve tegenhanger van Johnson's (die in feite uit dezelfde muziekwereld stamt) koel berekende Chord Catalogue kunnen beschouwen. (CD 600BF)