Dr.Godfried-Willem RAES
Kursus Experimentele Muziek: Boekdeel 9: Literatuur en Aktualiteit
Hogeschool Gent : Departement Muziek & Drama
<Terug naar inhoudstafel kursus> | 98-09-07 |
9900:
Studenten en oud studenten...
[Under construction...]
Bert JACOBS
Studeerde aan het Gentse Konservatorium en volgde avant-garde kamermuziek bij Godfried-Willem Raes. Hij is een fluitist die zich vooral toelegt op de fluitliteratuur in de nieuwste muziek. Na zijn konservatoriumstudies volgde hij vervolmakingskursussen en workshops bij Ann Laberge, Will Offermans e.a.
Hij is vast lid van het Cheops ensemble.
Luc VAES
Profileert zich als pianist met specialiteit in de uitvoering van hedendaagse muziek. Na zijn studies in Gent trok hij naar Buffalo, waar hij zich specializeerde bij Yvar Mikhashof. In Buffalo bouwde hij heel wat kontakten uit met komponisten en uitvoerders in de Verenigde Staten. Hij hielp mee met de organisatie van het New Music Festival in Buffalo. Toen hij naar ons land terug kwam, zette hij zich in voor de organisatie van het November Music Festival. Gedurende zowat twee jaar was hij artistiek leider van het ensemble Champ d'Action.
Geert LOGGHE
Na twee jaar assistentschap bij Godfried-Willem Raes, en na zijn studies piano (Claude Coppens) en klassieke schriftuur, legde hij zich vooral toe op kompositie. Zijn schrijfwijze is transparant modernistisch-eklektisch te noemen.
Zac LASKEWICZ
Werd in 1971 in het westen van Australie geboren. Na uitgebreid van theater en drama te hebben geproefd als kind, kiest hij uiteindelijk voor muziekstudies. Hij studeerde kompositie en dwarsfluit aan de University of Western Australia en klankregie plus ontwerp aan de Academy of Performing Arts.
Zac was een van de medewerkers van het Evos Youth Ensemble en hij viel in de prijzen met zijn werken "There Will Come Soft Rains" (1988, gemengd koor, dwarsfluit en piano) en "Primordial Genesis" (1988, 8 tot 15 spelers en tape). In augustus 1990 gingen twee van zijn werken in premiere op de Australische omroep tijdens de Evos New Music Week: "From a Gable Window" (1990 gothic horror tape-stuk) en "The Power of Steam Machines" (1990, 2 klarinetten, sopraansax, fluit, 2 cello's, slagwerk, piano en trompet). Dit laatste werk werd geschreven in opdracht van het Alea New Music Ensemble en werd bij de premiere door hemzelf gedirigeerd.
Zac's belangstelling voor literatuur en hedendaagse teatertechniek heeft een grote invloed op zijn werk. In de toekomst voor teater en film komponeren, alsook in zijn eigen werk teater en muziek kombineren, behoren tot zijn opzet. Deze wens kwam al voor een stukje in vervulling met een bestelling van het experimenteel teatergezelschap van de Murdoch University in 1991.
In 1992-1993 ging hij experimentele kompositie en muziekteater studeren bij Godfried-Willem Raes, aan het Konservatorium van Gent. In dit kader schreef hij samen met Moniek Darge de mini-opera 'The Counter' (Het Loket) evenals zijn muziekteatrale kompositie 'Zaum', die door de experimentele muziekklas in premiere werd gebracht (02/1993). In 1993 werd dit stuk -met minder sukses-heropgevoerd door het teatergezelschap Victoria.
Born in Western Australia in 1971, Zachar Laskewicz showed great interest in the theatre as a child, and has since studied composition and flute at the University of Western Australia, sound production and design at the Academy of Performing Arts, theatre at Murdoch University and experimental composition with Godfried-Willem Raes at the Royal Conservatory in Ghent (in Belgium).
Laskewicz was a major contributor to the Evos Youth Ensemble in Perth and has won prizes for his musical compositions There Will Come Soft Rains and Primordial Genesis. His works have been broadcast on radio stations around Australia, and he has performed with professional musical ensembles in Australia, Russia and Belgium. He has also presented concerts of his theatre works in Perth, Moscow, Ghent and Brussels.
In 1993 Laskewicz was invited to direct a production of his music-theatre piece, Zaum, for the 'New Music Week' in Ghent. This work is based on texts by three Russian futurist poets (Khlebnikov, Kruchenykh, and Kamensky) and Laskewicz's production was taken on tour through Russia in August 1994. His anti-opera, Het Loket, was presented at the Logos Foundation in Ghent and at Brussels during the 'Ars Musica' new music festival.
Laskewicz's main interest is in experimental music-theatre, "where the boundaries between musical and theatrical discourse are broken, allowing the form itself to become a potent form of social questioning". He wrote a thesis on contemporary music-theatre to qualify for his degree at the Royal Conservatory, and in 1994 conducted research into the relationship between Balinese music and theatre in the Netherlands.
He is currently performing a number of his own compositions as well as the work of other playwrights and composers, including some of Beckett's short plays and music-theatre compositions by Kagel. These pieces are united in their exploration of 'musicality' in an alternative way: they combine text, movement, sound, dance and slides into a musical structure. The performance itself requires a minimum of extra stage facilities and is therefore easily transportable, and can be performed in almost any type of performance space.
Current performance works include:
Compiled from a composer brochure produced by Night Shades Press (1994), program notes (1994) for the music-theatre work Zaum, and a composer brochure (1997).
De eerste afgestudeerde van het Gents Konservatorium die het waagde zich als strijker kwazi uitsluitend toe te leggen op de vertolking van hedendaagse muziek. Daarbij legt hij een uitgesproken voorkeur aan de dag voor het modernistische maar niet-akademische idioom. Hij volgde improvisatie en experimentele muziek bij Godfried-Willem Raes, cello bij France Springuel.
Zijn eerste uitsluitend aan nieuwe muziek gewijd recital, ging door bij Stichting Logos in februari 1994. Het werd een kwalitatief opmerkelijk gebeuren. Gedurende vele jaren was hij lid van het nieuwe muziek ensemble Champ d'Action.
Binnenkort komt een solo CD uit in de logos reeks 'Publiek Domein' rond zijn werk als performer/composer.
Johan VERCRUYSSE
Zijn eerste konservatorium opleiding werd afgesloten met een eerste prijs tuba. Dit kon hem echter niet helemaal bevredigingen en zo besloot hij zich bij Godfried-Willem Raes in de experimentele kompositie te gaan toeleggen op multi-media en muziekteaterkompositie. Hij was enkele jaren (tot 1997) assistent bij Godfried-Willem Raes. Zijn werk wordt gekenmerkt door een grote -ook teatrale- fantazie en door het nemen van allerlei risikos. Is de laatste jaren niet meer aktief of kreatief gebied.
Francesca VERBAUWHEDE
Specialiseerde zich in de experimentele muziekkompositie op het gebied van de elektronische komponeertechnieken. Zij heeft een uitgesproken voorkeur voor repeterende en obstinate patronen. Haar werk wordt gekenmerkt door de eigenaardige kombinatie van enerzijds een grote eenvoud, anders een al even grote pregnantie. Zij studeerde af in de meestergraad kompositie bij Godfried-Willem Raes in 1996.
Programmanotas bij enkele van haar komposities:
Francesca VERBAUWHEDE
'Beyond the Nightingale'
Francesca VERBAUWHEDE
'Canned' musique concrete tape
Francesca VERBAUWHEDE
'Lola' Raes-Trimpin player-piano
Francesca VERBAUWHEDE
'Cartoon 1' elektronische muziek tape
Francesca VERBAUWHEDE
Voor saxofoon en elektronische transformaties.
Behaalde de meestergraad kompositie bij Jan Rispens en Godfried-Willem Raes in 1996.
Programmanotas bij enkele van zijn komposities:
Hans ROELS
'Sailing the Waves of Down Below' (13')
Raes-Trimpin player piano
Hans ROELS
'Kwintet' (1996) voor trompet,viool,klarinet,cello en piano 23'
Hans ROELS:
'Water Music' (1995) voor aquafonen en eufonium 15'
Hans ROELS
'Eight short songs' (1995) voor sopraan en piano 14'
Hans ROELS
'Klarinet kwartet' (1996) (7')
Van huize uit klavecinist (studeerde bij John Whitelaw) en organist (bij Dirk Verschraegen), volgde hij ook vele jaren de kursussen experimentele muziek, avant-garde kamermuziek en improvisatie bij Godfried-Willem Raes. Legt zich thans tevens toe op instrumentenbouw.
Studeerde af in de experimentele kompositie bij Godfried-Willem Raes in 1998. Sedertdien assistent voor het vak kompositie bij Godfried-Willem Raes.
Werk van hen is o.m.:
Joachim BRACKX
'Indiscrete Sounds' (1996)
Stefaan SMAGGHE
violist
Werner SCHURMANS
Gitarist
Annelies VAN PARIJS
Studeert kompositie bij Jan Rispens en Godfried-Willem Raes. In 1997 zette zij haar kompositiestudie voor een jaar stop om zich te kunnen toeleggen op het behalen van de meestergraad piano.
Werk van haar is o.m.:
Annelies VAN PARIJS
'Trio voor fluit,viool en harp'
Andere namen: Wim BELAEN, Inge KERCKHOVE, Marc DEFRAEYE, Rita MAES, Harry BLOMMAERT, Jan AERTSSEN
Filedate: 960928/971201/2002-12-03
Terug naar inhoudstafel kursus: <Index Kursus> | Naar homepage dr.Godfried-Willem RAES |