|
|||||||||||
de Logos Tetraeder |
|||||||||||
In de zomer van 2003 brachten we in de tetraeder een modernistische vloerbedekking aan: massief inox. In 2001-2002 hadden we werken aangevat die de Logos tetraeder ook een gezicht naar buiten wilden geven. Over bouwvergunningen en uitwerkingen zijn we jaren lang in onderhandeling en diskussie geweest met de 'bevoegde' overheden. Onze stoutste plannen werden herhaaldelijk resoluut van de hand gewezen en mochten we niet uitvoeren. Dat er ondanks stedebouw toch nog zoiets als architektuur is in deze stad, mag voorwaar een wereldwonder heten. De toelichtingstekst bij onze eerste plannen laten we hier volgen: De 'bouwkundige' geschiedenis van Stichting Logos vangt aan in 1977, jaar waarin we het burgerhuis gelegen Kongostraat 35 in Gent aankochten. In dit huis werd meteen al een verbouwing uitgevoerd waarbij een kleine opname- en koncertstudio, plaats biedend aan 49 personen, tot stand werd gebracht. In deze koncertstudio grepen in de periode 1978-1990 zowat 1000 koncerten plaats waarbij de plek uitgroeide tot een waar internationaal knoop- en kontaktpunt van de internationale muzikale avant-gardes. De kantoren van Stichting Logos waren gehuisvest op het gelijkvloers van dit pand (ze zijn daar overigens nu nog), terwijl op de tweede verdieping een elektronisch laboratorium werd uitgebouwd, gericht op experimentele elektronische instrumentenbouw. In 1986 kocht Stichting Logos het aan de achterzijde aanpalend bedrijfsgebouw, gelegen Bomastraat 26-28 aan, met het oog op een uitbreiding van haar koncertfaciliteiten en publieke funkties. In 1990 werd de thans bekende Logos Tetraeder gebouwd. De eerste speciaal voor experimentele muziek gekoncipieerde ruimte in europa. Het werd een heel bijzonder ontwerp, bijna geheel zelf gerealiseerd als gelaste staalkonstruktie. Voor de realisatie ervan werden we zelfs bedacht met de Tech-Art prijs van de Vlaamse Ingenieursvereniging. Plannen en maquettes van deze tetraeder konstruktie maakten later deel uit van 'Architektuur als Buur', terwijl het gebouw bij die gelegenheid ook publiek te bezichtigen was. Door deze uitbreiding beschikten we niet alleen over een heuse koncertzaal met 150 plaatsen, maar eveneens over een behoorlijk uitgerust atelier voor experimentele instrumentenbouw (staalkonstruktie, TIG laswerk, automatiseringsprojekten). Aan de 'gezicht' van het gebouw hadden we in al die tijd nooit iets gewijzigd, hoewel dat al lang in de bedoeling lag. Immers, de buitenkant weerspiegelt thans niets van het experimentele wat in zijn ingewanden doorlopend aan de gang is. Daar willen we nu iets aan doen. De eerste bedoeling is dan ook Logos van een architekturaal gezicht te voorzien en bovendien tegemoet komen aan de alsmaar toenemende ruimtelijke noden van de Stichting. De gelijkzijdige driehoek, basiselement van de tetraeder, kon dan ook in het ontwerp voor deze verbouwing niet achterwege blijven. Hij fungeert als ikoon voor onze werking. Het materiaal, staal en inox verwijst naar de plasticiteit en de spankracht van een resoluut moderne konstruktie. We wilden een gevel die het gebouw transparant zou maken. Zo, dat de interne werking vanaf de straat zichtbaar zou zijn. Vandaar ook een uitgebreide, licht uitstekende, glaspartij waardoorheen de bestaande draagmuur gedeeltelijk zichtbaar is en blijft. In de zo geschapen ruimte kunnen objekten (muziekautomaten, audio-art assemblages... uit eigen produktie) worden tentoongesteld. De gelijkzijdige driehoek verkrijgt daardoor een funktionaliteit die zijn louter ikonische waarde overstijgt. Zoals voor alle bouwprojekten die Logos in het verleden ondernam, deden we ook voor dit -afsluitende en bekronende- projekt een beroep op Ir.Arch.Raymond Van Soens, een architekt die zelf ook sedert jaar en dag heel wat voeling heeft met de wereld van de eigentijdse muziek, en beter dan geen ander in staat bleek onze ideeen uit te werken en die vorm te geven, die realizeerbaarheid met beperkte en eigen middelen mogelijk maakt. Nadat de we kater van de even onzinnige als onrechtvaardige afwijzing van dit architektuurprojekt door stedebouw moeizaam hadden verteerd, namen we in augustus 2004 opnieuw een initiatief. Een nieuw ontwerp ook... De vervlakking geeist door stedebouw werd hier radikaal doorgevoerd: het gevelontwerp heeft geen uitstekende delen meer. De gelijkzijdige driehoek werd behouden. Helaas voor stedebouw is die niet bij wet verboden. De materiaalkeuze: inox, al evenmin. De bouwaanvraag werd in september 2004 opnieuw ingediend... In juli kwam dan , alweer, het bericht dat de aanvraag werd afgewezen. In september werd de definitieve weigering ons betekend. Deze keer omdat het ontwerp niet in overeenstemming zou zijn met de vereisten gesteld door de brandweer! En dat ondanks het feit dat in dit gebouw uitgerekend geen enkel brandbaar materiaal wordt gebruikt en er ook geen brandvoedende substanties in aanwezig zijn! Bovendien schijnt het tot de brandweer nog niet te zijn doorgedrongen dat de brandbaarheid van een gebouw in eerste plaats evenredig is met de boekhoudkundige situatie van de eigenaar veel meer in elk geval dan dat ze afhankelijk zou zijn van onzinnige vereisten zoals kompartimentering, gebruik van beton e.d.m. Voor de derde keer dienden we dan maar opnieuw een aanvraag in , we schrijven september 2005... En nu, alweer, affwachten maar... We zijn dan maar alvast aan de slag gegeaan met de uitvoering van het ontwerp van het nieuwe sanitair in de tetraederzaal. In september waagden we het toch al, het door en door rotte raamwerk op de 1e verdieping en de voordeur te vernieuwen... Ook alle nog resterende en door huiszwam zwaar aangetaste hout werd uit het gebouw verwijderd. In 2006 kregen we uiteindelijk toch een bouwvergunning. In de zomer van 2007 werden de konstruktiewerken gestart. Het nieuwe gebouw -volledig uitgevoerd in roestvast staal- werd in gebruik genomen worden in de lente van 2008. De uiteindelijke volledige afwerking zal echter nog een heel tijdje moeten wachten, en eerste plaats vanwege akuut geldgebrek... Het hele bouwproces kan worden gevolg op ons web-bouw-dagboek. In 2011 kochten we het aanpalend pand, Bomastraat 24, en begonnen we aan de inrichting ervan als tweede performance ruimte en een verblijfplaats voor artists in residence. Deze Logos Loods werd voorzien van een nieuwe vloer in gepolierd beton.
Dr.Godfried-Willem RAES |