inhoud    koncertkalender    koncertberichten    sound travels    logos on the road    muziekinstrumenten    kolofon

Sound Travels Residentie
25 oktober - 13 november

1. Wat is Sound Travels?
  2. "Het is tijd voor enkele nieuwe avonturen in de wereld van het geluid. Tijd om nieuwe standaarden op te richten en te zoeken naar nieuwe paradigma's in een snel evoluerende technologische omgeving. Met de hulp van de 'Richmond Sound Design AudioBox', een programmeerbare digitale matrix, wordt een nieuwe koncertervaring gecreëerd, genoemd Sound Travels.Het fundament van deze ervaring is de geautomatiseerde polyfone diffusie van elektro-akoestische muziek.

Deze nieuwe methode om elektro-akoestiek voor te stellen laat de komponist toe de diffusie te automatiseren zodat klanken die simultaan tot klinken worden gebracht onafhankelijk kunnen bewegen in een drie-dimensionele ruimte. De complexiteit en nieuwe muzikale mogelijkheden van dit systeem zijn zo groot dat de komponisten de kans krijgen om gedurende een residentie hun komposities minutieus voor te bereiden."

(vrij vertaald naar Darren Copeland).

Sound Travels is dus een reeks koncerten en residenties voor geautomatiseerde multi-kanaals diffusie van elektro-akoestische muziek. De koncerten en residenties zijn verspreid over de hele wereld.Deze residenties gebeuren in samenwerking met een gaststudio of koncertorganisator die een werkomgeving ter beschikking stelt aan lokale en internationale komponisten om hun elektro-akoestisch projekt te realiseren. De residenties duren tussen twee weken en een maand, naar gelang het aantal deelnemende komponisten.De koncerten vinden plaats onmiddellijk na de residenties, het repertoire is afgeleid van de huidige en vorige residenties.

3. Sound Travels… naar Stichting Logos
  4. Dit ambitieuze projekt komt van 25 oktober tot 13 november naar Stichting Logos. Naast de initiatiefnemer van het projekt, Darren Copeland, nodigt Stichting Logos nog 5 andere komponisten uit om het Sound Travels apparaat aan de tand te komen voelen en naar hun hand te zetten. De 5 komponisten die bij Stichting Logos van deze nieuwe spatialisatietechniek gebruik zullen maken hebben reeds allen hun sporen verdiend in EA-land. Het zijn:

5. 13 november: EA-dag bij Stichting Logos
  6. Op zaterdag 13 november worden de verwezenlijkingen van de residentie-komponisten, samen met die van de vorige residentie-komponisten voorgesteld aan het publiek in de vorm van een koncert. Maar Logos zou natuurlijk Logos niet zijn moesten we er geen extraatje aan toevoegen.Stichting Logos maakt van zaterdag 13 november dan ook een heuse Dag van de Elektro-Akoestiek of EA-dag.

Naast het Sound Travels koncert zullen de hele dag (16u - 22u) elektro-akoestische werken te horen zijn van jonge komponisten, oude meesters van het genre en natuurlijk ook komposities uit de eigen Logos-stal.Zo staan ook reeds werken op het programma van Anna Rubin (USA) en Ingrid Drèse (B). Het volledige programma is nog in konstruktie en zal in het volgend Logos-Blad worden toegelicht.

(Joachim Brackx)