index     kalender     koncertberichten     lpd 017     mikroton 14     on the road     kolofon

Logos Public Domain 017

In de loop van mei verschijnt LPD017 "StudAxe" de nieuwste CD uit de Logos Public Domain reeks. Deze CD bevat sinds LPD004 New Music for PlayerPiano een tweede verzameling komposities geschreven voor hoofdzakelijk player piano solo, een muziekrobot die tot de verbeelding spreekt van menig komponist. De titel is een knipoog naar de talrijke studies die op deze CD te beluisteren vallen maar verwijst nog meer naar het vrij abstrakte gehalte van de werken. In de komposities van Warren Burt en Godfried-Willem Raes speelt de algoritmiek een bepalende rol, terwijl bij Sebastian Bradt, Barbara Buchowiec en Kris De Baerdemacker het virtuoze aspekt sterk aanwezig is. De playerpiano biedt met zijn 88 onafhankelijke "vingers" immers tal van mogelijkheden die de grenzen van wat menselijk uitvoerbaar is overstijgen, niet alleen qua snelheid maar ook wat de dynamiek, timing en frasering betreft.

De player piano is één van de oudste muziekrobots die in Stichting Logos gebouwd zijn. In 2004 begon Godfried-Willem Raes aan een nieuw ontwerp dat gebruik maakt van 9 PIC-kontrollers. Dit resulteerde o.a. in een betere aansturing van de 88 elektromagneten voor de toetsen. Het dynamisch bereik is bovendien veel groter geworden en kan ingesteld worden in funktie van het type koncertvleugel. Samen met een automatische pedaal biedt deze Vorsetzer ongekende expressiemogelijkheden. De robot werd in 2005 afgewerkt en draagt de naam <pp2>.

1. Godfried-Willem Raes: Fuzzy Harmony Study no. 9   -   5:01
  2. Warren Burt: a tENT aTTRACTOR for tENT   -   3:28
  3. Godfried-Willem Raes: Fuzzy Harmony Study no. 11   -   3:30
  4. Sebastian Bradt: Dr. Ko   -   8:11
  5. Godfried-Willem Raes: Fuzzy Harmony Study no. 12   -   2:18
  6. Warren Burt: Probable Occurences, In Layers   -   5:39
  7. Kris De Baerdemacker: Study no. 6 "Choral"   -   7:21
  8. Barbara Buchowiec: Study for Player Piano   -   5:02
  9. Kris De Baerdemacker: Study no. 10bis "Caramba"   -   3:04
  10. Kris De Baerdemacker: Study no. 11 "Canon"   -   2:38
  11. Kris De Baerdemacker: Study no. 18, for player piano, tubi & vibi   -   6:09
De CD is verkrijgbaar bij Stichting Logos in de loop van mei en kost 10,00 EURO exclusief verzendingskosten. U kunt de CD ook bestellen via e-mail.

Meer informatie over de Logos Public Domain reeks: http://logosfoundation.org/publicdomaincd.html