index     kalender     koncertberichten     nevermet     kijkje...kiekje     kolofon

The Nevermet Ensemble

Bij Rudimentol Records is onlangs een CD verschenen van een toch wel zeer merkwaardig ensemble. De muzikanten hebben nooit samen gespeeld, ze kennen elkaar in feite niet en wat straffer is ze wisten niet hoe de CD zou klinken die ze gingen uitbrengen. The Nevermet ensemble heeft duidelijk zijn naam niet gestolen. Een van de "bandleden" is Godfried-Willem Raes wiens automaten op Quarto Escuro - zo luidt de titel van de CD - te horen zijn. Bedenker van het koncept is Miguel Cabral (Portugal) die muzikanten uit diverse strekkingen van de experimentele muziekwereld gaande van avant-progressive rock en vrije improvisatie tot de experimentele muziek van Logos uitnodigde om opnames op te sturen voor het Nevermet-projekt. Hij heeft zich van de taak gekweten om uit een amalgaam van geluidsmateriaal (synthesizers, circuitbending, veldopnames, akoestische instrumenten, samplers etc.) bruikbare fragmenten te samplen en er een nieuwe plaat mee te brouwen ... Het resultaat is verrassend. Alleen al die verschillende stijlen tot een koherent geheel smeden, lijkt toch wel een huzarenstukje: je hoort flitsende montages, soundscapes met heel verfijnde geluidteksturen, dan weer lekkere grooves. Een vleugje humor ontbreekt zeker niet. Maar afgezien van de muziek is deze CD toch ook een statement: dat een artiest iemands werk vrij kan gebruiken om zelf kreatief bezig te zijn zonder dat auteursrechten moeten betaald worden, dat is waar de public domain filosofie voor staat en Godfried-Willem Raes al jarenlang fervent tegenstander van het auteursrecht - was uiteraard gewonnen voor het projekt.
The Nevermet ensemble bestaat uit volgende muziekmakers:
Miguel Cabral (Portugal) : stem, gitaar, viool, fluit, perkussie, objekten, etc.
Brekekekexkoaxkoax (Josh Ronsen) (VS): klarinet, veldopnames.
Alex Temple (VS): synthesizers, samplers, noise.
Emmanuel Ferrand (Frankrijk): synthesizers, circuit bendings, objekten, veldopnames, etc.
Godfried-Willem Raes: <Vibi>, <Troms>, <Harma> en <Player Piano>. Paco Babuena & Remedios Ayala (Spanje): komputer, geluidmanipulaties.
Phobode (Giuseppe Mileti) (Italië): geluidmanipulaties (komputer).
Tetsuro Yohimitsu (Japan) : radiogolven, radio-opnames.
De CD is verkrijgbaar bij Stichting Logos. Meer informatie vind je op www.rudimentol.com.