inhoud    kalender    koncertberichten    archief    shop    japan    logos on the road    kolofon

OPEN MONUMENTENDAG
IN SINT-TRUIDEN

Stichting Logos werd andermaal uitgenodigd met enkele van de ondertussen reeds legendarische muziekautomaten, gebouwd door Godfried-Willem Raes.
Wie de automaten nu nog niet aan het werk heeft gehoord en gezien, kan zo stilaan niet meer voor nieuwste muziekliefhebber doorgaan. Maar geen nood: ook in september geven wij u een kans om uw achterstand in te lopen.
Voor de komende Open Monumentendag moet u dan wel naar Sint-Truiden. Maar deze stad, die ook ik tot voor kort slechts met appelsap associeerde, heeft een schat aan historische gebouwen te bieden.
Maar alvoor u te verklappen wat wij precies in Sint-Truiden gaan tonen en laten horen, toch eerst even een overzichtje van wat u gemist hebt en welke muziekautomatenplannen we voor de toekomst koesteren.
Vorige maand kregen we een eerste M&M koncert ("Mens en Machine" of zou ik beter schrijven "Machine en Mens?"). In de toekomst zal dit soort indrukwekkende optredens een regelmatig terugkerend bestanddeel van onze koncertprogrammatie worden. Reeds heel wat komponisten zijn druk aan de slag met het schrijven voor deze nieuwe eigenzinnige speeltuigen. Voelt u zich geroepen, dan kunt u altijd uw kandidatuur indienen.
Maar vorige maand was het ook Gentse Feesten en onze allernieuwste Harma ging heuse tango's spelen op het tangosalon in het Wijkpaleis van het Gentse Baudelopark. Toen de eerste noten weerklonken, vergaten de aanwezigen waarachtig te dansen, zo perplex stonden ze, toen ze dit kleine automaatje met de knalrode wieltjes uitbundig de vele noten hoorde blazen…. Maar toen de eerste paartjes uiteindelijk toch begonnen dansen, sprongen me zo de tranen in de ogen van pure muzikale ontroering. Zoiets maak ik niet zo vaak mee: ik was waarachtig nog degene die het meest onder de indruk kwam…

Maar terug naar de heel nabije toekomst:
Open monumentendag valt dit jaar op zondag 9 september.
Sint Truiden zal KLUNG verwelkomen in het Oude Stadhuis en de vier SPRINGERS onderdak bieden in een oude gietijzerfabriek, waar men voor deze speciale gelegenheid ook alle werkzaamheden zal hervatten die met de produktie van "geut" te maken heeft. Beslist de uitstap waard en reeds vanaf 10 uur 's ochtends tot 18u 's avonds zijn wij ter plaatse. Wij zien ernaar uit ook u te mogen begroeten.

M.D.