inhoud    kalender    koncertberichten    Raaijmakers    Troms    Japan    logos on the road    kolofon

koncertberichten

NOMAD ENSEMBLE

programma

Jo Kondo Salut für Caudwell(1977) (voor 2 gitaren)
    van Helmut Lachenmann
Aquarelle(1996) (voor piano en vibrafoon)
    van Jo Kondo
Manipsychoisis(1991/92) (voor dwarsfluit)
    van Motoharu Kawashima
All that is including me(1996) (voor bas, fluit, klarinet en viool)
    van Misato Mochizuki
Toy(1998) (voor 2 gitaren)
    van Sachiyo Tsurumi
Death Stench(1995) (voor fluit, klarinet en piano)
    van Matthew Hindson

NOMAD Ensemble werd in 1997 door Norio Sato opgericht met de steun van de Tokyo Opera City Foundation. Komponist Toru Takemitsu was bij de start van het ensemble betrokken als adviseur en de aanvankelijke bedoeling was om jaarlijks 5 koncerten met hedendaagse muziek te brengen in de Tokyo Opera City Recital Hall.
Gitarist Norio Sato en pianist Ken-Ichi Nakagawa leiden het ensemble dat bestaat uit talentvolle jonge musici en dat jaarlijks naast gevestigde figuren ook jonge Japanse komponisten in de kijker wil plaatsen.

Ken-ichi NAKAGAWA (piano) - Norio SATO (gitaar)
Kyung HWANG (gitaar) - Dogen KINOWAKI (dwarsfluit)
Hideo KIKICHI (klarinet) - Fumiko KAI (viool)
Noriko MIYAMOTO (slagwerk)

FRANCES M. LYNCH: "STELLA MARIS"

Zangeres en komponiste Frances M. Lynch debuteerde haar solo-karrière in "A Night at the Chinese Opera" van Judith Weir. Sindsdien verzamelde ze een indrukwekkend repertoire en bracht ze tal van kreaties. Haar repertoire omvat de mest uiteenlopende genres: oude muziek, folk, pop, opera en avant-garde, al dan niet met elektronika. Naast Judith Weir werkte zij ook samen met komponisten als Alejandro Viñao, Karen Wimhurst, Paul Keenan, Leo Kupper en Elizabeth Sikora. Zij trad o.m. op met Ensemble Modern en het Bornemouth Symphony Orchestra.
Zij is artistiek direkteur van het Vocem - Electric Voice Theatre en geeft masterclasses, zanglessen en workshops aan een uiteenlopend publiek.

"Stella Maris" is gebaseerd op een 'community play' van Phelim Rowland. Frances Lynch komponeerde de muziek in een polyvalente optiek, het kan uitgevoerd worden met ensemble en koor (in de oorspronkelijke uitvoering in Portsmouth (augustus 2000) waren dat allemaal vrijwilligers, al dan niet geschoold) of kan de begeleiding herleid worden tot elektronika. Centraal blijft de stem van Frances Lynch.
Meer info over Frances M. Lynch op haar homepage

MICHAEL BLAKE & ANNE LA BERGE

programma

Michael Blake Honey : Gathering Song
Martijn Padding : Harmony Pricker
Laurence Crane : Three Melodies
Rudiger Meyer : carapace 23.7
Christopher Fox : Pastoral
David Lang : Vent
Daniel Matej : "Nikabrik"

Fluitiste en componiste Anne La Berge groeide op in Minnesota (USA) en woont sinds 1989 in Amsterdam. Zij studeerde aan de Universiteiten van New Mexico en Illinois (waar zij later assistent werd). Zij ontving in 1990 de Stipendiumprijs op de "Darmstadt Ferienkursen für Neue Musik" en was gastdocent tijdens "The First European Flute Festival" in 1992. Tot voor kort doceerde zij ook aan het Conservatorium van Amsterdam. Zij werkt samen met componisten, uitvoerders en ensembles als David Dramm, Frances-Marie Uitti, Nick Didkovsky, Gene Carl, Yuko Suzuki, Bert Lelivett, Ensemble Aardvark en het Frankfurtse Ensemble Modern. Een solo CD met eigen werk (Blow) verscheen bij Frog Peak Music en heel onlangs nog verscheen een opname van haar werk met Gert-Jan Prins in het fluit/elektronica duo United Noise Toys bij X-OR.

Michael Blake studeerde eerst in Kaapstad en aan de Universiteit van Witwatersrand en nadien aan het Goldsmiths College van de Universiteit van Londen. Van 1977 tot 1997 woonde hij in Londen, waar hij aktief was als komponist, pianist en lesgever (Goldsmiths College). Hij richtte er in 1986 het London New Music Ensemble op. In 1998 keerde hij terug naar Zuid-Afrika om er aan Rhodes University te doceren en de reeks voor hedendaagse muziek 'newmusic@rhodes' te leiden.

JOHANNES BERGMARK & KENT TANKRED

Kent Tankred (°1948, Stockholm, Zweden) geniet vooral bekendheid als komponist van elektronische muziek, maar hij is ook aktief als instrumentenbouwer en ontwerper van eigenzinnige klankinstallaties.

Johannes Bergmark (Stockholm, Zweden) speelt geprepareerde Micro Moog, Vingerviool, Brillolin, Whalefish, Zingende Zaag enz... Het meest spektakulaire zijn de 'Besnaarde Stijgbeugels', waarbij hij aan twee pianosnaren opgehangen is en ze tezelfdertijd ook bespeelt. Hij werkte samen met de meest uiteenlopende musici: o.m. Hugh Davies, Phil Minton, Jaap Blonk, Hal Rammel, Peter Jacquemyn, Sainkho Namtchylak en Jon Rose.