index     kalender     koncertberichten     archief     kolofon

Koncertkalender augustus

vrijdag 8 augustus 2008 om 20u

888: De lemniskaat

De lemniskaat is het wiskundesymbool voor de oneindigheid van een reeks of verzameling getallen en wordt genoteerd als een liggende acht. Bij Logos heerst echter een rotsvaste overtuiging in de eindigheid van alle dingen, vandaar dat we symbolisch genoeg de achtste dag van de achtste maand kiezen voor een muziekfilozofisch koncert waar een flinke wetenschappelijke inbreng zal aan te pas komen. En aan wie kunnen we die inbreng beter overlaten dan aan filozofen dr. Godfried - Willem Raes en dr. Jean - Paul Van Bendegem? Het (in)finitistisch denken en de getalsmatige symboliek van de acht zullen dan ook prominent aanwezig zijn in komposities van Tom Johnson, James Tenney, Thomas Tallis, Erik Satie en Guillaume De Machaut. Het automatenorkest, de talrijke luidsprekers en pianist Ward De Vleeschhouwer zorgen voor de uitvoering van deze werken.

woensdag 13 augustus 2008 van 14 tot 18u

<M&M> Robotorkest: BA/ROCK

Oude muziek gespeeld door nagelnieuwe muziekrobots, het vormt echt geen kontradiktie in de Logos Tetraëder. Na het sukses van <M&M> 'Ancient Musics' van een jaar geleden, gaan we met mens en machines een reprise doen, maar ditmaal met stukken uit de Barok. Zowel barokviolist Stefaan Smagghe als blokfluitist en oude muziek - ekspert Marcel Ketels gaat de dialoog aan met het uitgebreide arsenaal van 40 muziekautomaten die in Logos ontwikkeld werden. Orkestrators van dienst zijn Xavier Verhelst en Sebastian Bradt die weerom hun meest gesofistikeerde klankkleuren bovenhalen. Een gelegenheid om Bach, Händel, Purcell, Vivaldi, Monteverdi en Telemann in een bijzondere, 21ste - eeuwse versie te horen.

Met steun van de Stad Gent.

Betalende Logos-Blad-abonnees, studenten, CJP, 60+ers, leden van het Steunfonds, Humanistisch Verbond, London Musician’s Collective, Muzikon, Free Time: 5 euro