Dr.Godfried-Willem RAES
Kursus Experimentele Muziek: Boekdeel 9: Literatuur en aktualiteit
Hogeschool Gent : Departement Muziek & Drama
<Terug naar inhoudstafel kursus> |
9610:
Josef Anton RIEDL
Riedl werd geboren in het Zuid-Duitse Muenchen; In de muziek werd hij aangemoedigd door Pierre Schaeffer en ondersteund door Carl Orff en
Hermann Scherchen, bij wie hij studeerde.
Josef Anton Riedl lag aan de oorsprong van het ontstaan van de Siemens-studio voor elektronische muziek te Munchen (1960-66), waar hij artistiek leider werd; deze studio was het resultaat van researchwerk omtrent toestellen voor opwekking en bewerking van elektronische klanken voor gebruik in een eksperimentele industriefilm ("Impuls unserer Zeit" 1959).
Voor bioskoop en TV maakte hij met Stefan Meuschel een vierdelige reeks over elektronische muziek uit diverse Europese studio's (1966-67).
Hij organiseerde en programmeerde voor de stad Muenchen initiatiereeksen zoals "Nieuwe Muziek","Jazz", "Nieuwe Muziek in de school","Traditionele Buiten-Europese muziek". Verder stond hij in voor de heruitgave van de afleveringsreeksen "Nieuwe Muziek" en "Nieuwe Film". In Bonn richtte hij het"Kulturforum" op en nam de leiding op zich van de "Tage fuer Neue Musik"(1974-82).
Hij werkte samen met kineasten (Lenica,Kristl, Reitz, Reitz/Kluge) en theaterlui (Kortner, Kroetz), schilders, architekten (Nestler, Ruhnau): "Die Utopen", "1OO Blatt Schreibblock", "Sekundenfilme" (1967,1968,1969:Kristl), "Kommunikation", "Geschwindigkeit" (1961,1963:Reitz), "Unendliche Fahrt" (internationale Verkehrsausstellung Muenchen 1965: Reitz,Kluge,Nestler), "Leonce und Lena", "Der Sturm", "Antonius und Cleopatra" (1964,1968,1969:Kortner), Pinter's "Der Hausmeister", Beckett's"Das Spiel" (1961,1964:Meuschel), Kroetz: "Bauern sterben (1985 Kroetz), Toller's "Hinkemann" (1986:Kroetz), "Spielstrasse" (kunstprogramma olympische spelen Munchen 1972; Ruhnau).
Vanaf 1967 realiseerde hij met de door hem opgerichte "Musik/Film/Dia/Licht-Galerie" multi-media komposities, audio-visuele koncerten, environments en events, koncerten met synthesizer-ensemble en met synthesizer-slagwerk-ensemble, evenals koncerten en tentoonstellingen met zelfgebouwde instrumenten, en projekten voor kinderen, leken en gehandikapten.
Verder realiseerde hij
vokale,
instrumentale,
konkrete (sinds 1951) en
elektronische (sinds 1954) muziek;
multimediale (sinds 1964):
muziek voor zelfgebouwde instrumenten (sinds 1970):
akoestische (1951, 1954, 1960, na 1979) en optische (1960) klankgedichten; grafische en tekstpartituren:
speciale film-muziekpartituren:
Nieuwe werken:
Hij verwierf onderscheidingen van de Beierse Akademie voor Schone Kunsten, de Prijs van het Duits Olympisch Komitee, de Muziekprijs van de stad Muenchen, de Schwabische Kunstprijs voor Muziek van de stad Muenchen, de Bundesfilmprijs (Berlinale), de Akademische Prijs van Italie met gouden medaille, fluwelen lint en zilveren veiligheidsspeld.
Filedate: 920328 - last update: 98-09-07
Terug naar inhoudstafel kursus: <Index Kursus> | Naar homepage dr.Godfried-Willem RAES |